Marknadsföring på sociala medier

Att använda sociala medier för företagets marknadsföring är nästan ett måste idag. De gamla metoderna för att marknadsföra sina tjänster eller produkter används numera nästan inte alls. För att bli framgångsrik med ditt företags kampanj i sociala medier är det viktigt att du vet hur den ska göras på ett professionellt sätt. Di.se kartlägger hur svenska företag använder sociala medier vilket kan vara en bra studie för hur en kampanj på sociala medier kan se ut. Det är viktigt att kunna nå rätt kundgrupp och att alltid ha en professionell framtoning, inte minst när företaget är i publikens synfält som på sociala plattformar.

En effektiv kampanj

person-apple-laptop-notebookPrecis som med alla andra delar av företagandet är en marknadsföringskampanj via sociala medier viktigt att planera rätt. Det bör finnas en plan som visar på att kampanjen kommer att vara effektiv och ge önskvärt resultat. Det är ingen idé att spendera tid på sociala medier om den inte kommer att leda till mätbara resultat. När du ska Effektivisera din ekonomi via Advisa och deras tjänster så vet du att du får proffshjälp. Men hur hittar du hjälp för marknadsföringen och kommunikationen på sociala medier? Idag finns det många företag och frilansande privatpersoner som specialiserar sig på just det. Det allra effektivaste sättet är att anställa någon som sköter alla kontona på exempelvis Twitter, Facebook och andra plattformar. Då kan du vara säker på att företagets kommunikation och bild utåt alltid håller en hög standard. Vissa plattformar passar bättre än andra. Ta hjälp av en expert inom social media för att se vilken plattform som passar just ditt företag.

Undvik de här misstagen

Ett välskött konto på social media kan mycket väl leda till ett företags succé. Ett dåligt skött konto kan på liknande sätt resultera i ett företags misslyckande. För att du ska undvika att misslyckas listar vi här Fem misstag som företag gör på sociala medier. 1. Samma innehåll på olika plattformar. Vissa plattformar, till exempel Twitter, är baserade på snabb kommunikation och enbart text. Facebook är mer menat för bilder, dagliga statusuppdateringar och annat. Företagets kommunikation måste anpassas till plattformen. Annars finns det inte så stor chans att få följare. 2. Långsamma svar på kunders frågor. I sociala medier gäller det att vara snabb. Är du inte snabb nog är det en konkurrent som kommer att vara snabbare och vinna över dina följare. Bra kundservice gäller även på sociala medier. 3. Inte personliga nog. Om det bara handlar om företagets produkter, kampanjer och annat så tappar ni snart alla följare. Försök att mixa upp flödet med historier om era nöjda kunder, nya detaljer på kontoret etc. 4. Alldeles för personliga. Det måste fortfarande vara på en professionell nivå. Undvik personliga klagomål om kunder eller bilder på maträtter. 5. Bara skriver om sig själva. Försök att lägga upp intressanta artiklar om branschen, era kunder eller annat. Annars blir det lätt tråkigt för era följare.